Október 4-én, pénteken egész napos konferenciát szervezett a Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) a Gyermekjogokért Egyesülettel karöltve, azzal a céllal, hogy az okoseszközök megfelelő használatában segítséget nyújtsanak az EKIF intézményeibe járó diákoknak, az ott dolgozó pedagógusoknak és a gyermekek szüleinek. A konferenciát, melyen Marton Zsolt váci megyéspüspök is részt vett, számos neves előadó, többek között Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő és Hal Melinda klinikai szakpszichológus gazdagította előadásával. A program kerekasztalbeszélgetéssel és egy 10+1 pontból álló, a gyermekek okoseszköz használatáról szóló kiáltvány megfogalmazásával zárult.
az Egyházmegye által készített cikk itt érhető el:
a városi tudósítást ezen a linken olvashatják:
MANIFESZTUM |
A gyermekek okoseszköz használatáról, annak káros hatásairól, a helyzet jobbításának szándékával |
Alulírottak 2024. október 4-én közös gondolkodáson vettünk részt a Gyermekjogokért Egyesület és a váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) szervezésében tartott GyerekjogFeszt és Konferencia rendezvényen. A résztvevő püspök, az intézményfenntartó felelőse, a téma avatott szakemberei, az EKIF fenntartásában lévő oktatási intézmények vezetői, a diákönkormányzatok- és a szülői önkormányzatok tagjai egyetértettek az alábbi, 10 +1 pontban megfogalmazott kiáltványban, melyet gyermekeink védelme érdekében, az őket támogató szülők, pedagógusok és intézmények, szervezetek segítésének szándékával teszünkközzé. |
1. A gyermekek túl korán, sok esetben már csecsemő korukban ki vannak téve a képernyő – okostelefon, tablet, számítógép, televízió – káros hatásainak. Szakemberek és pedagógusok felhívják a figyelmet, hogy a képernyőhasználat már egészen kis korban függőséget okozhat, és súlyosan károsíthatja a gyermek idegrendszerét, kompetenciáit és készségeit. 2. A képernyőfüggőség tünetei hasonlóak a többi, jól ismert függőség tüneteihez: a függő az eszközhasználat rabjává válik, melynek okaként a szakemberek a személyes képernyőhasználat által kiváltott kiemelkedően magas dopamin termelődést nevezik meg, amely a természetes módokon (párkapcsolat, sport, étkezés, közösségi élmény stb.) kiváltott dopamin mennyiségnek akár a többszöröse is lehet. 3. Oktatási intézményeinkbe – óvodától középiskoláig – járó gyermekek között nagy számban megtalálhatóak olyanok, akik már függőség jeleit mutatják. Őket is, és azokat is védeni kell, akik még nem problémás felhasználók, hiszen gyermekként nem rendelkeznek azokkal a megküzdési készségekkel, amikkel mi, felnőttek esetleg igen. 4. A gyermekek védelmében széles körű összefogásra van szükség az oktatás és gyermekvédelem szereplői, a szülők és a szakemberek között. 5. Elkötelezettek vagyunk a mellett, hogy ebben az összefogásban gyermekjogi megközelítést alkalmazzunk és a gyermekek jogait szem előtt tartva, a saját felelősségünket felvállalva tegyünk a gyermekek védelméért. 6. Üdvözöljük az okoseszközök oktatási intézményekben történő használatának korlátozását célzó új jogszabályt, egyben kijelentjük, hogy a jogszabály önmagában nem tud célt érni: annak alkalmazása mellett az is szükséges a hatékony cselekvéshez, hogy a szülők tudatosan kezeljék saját okoseszközeiket, gyermekeiket pedig – együttműködve az oktatási intézménnyel – otthon is korlátozzák a személyes képernyő használatában. 7. Szülőként, pedagógusként, szakemberként elköteleződünk amellett, hogy azokat a szabályokat, melyeket gyermekeink számára kívánatosnak tartunk, saját magunkra is vonatkoztatjuk: változás csak úgy érhető el, ha pozitív mintát adunk, ha példával járunk elöl a gyermekeink előtt a saját okoseszköz használatunk korlátozásával, egyidejűleg a gyermekeink számára osztatlan figyelmet biztosítunk, bizalmi légkört alakítunk ki. 8. Valljuk, hogy a gyermekeinknek joga van a teljes, boldog gyermekkorhoz, benne többek között a testi-, érzelmi-, lelki fejlődéshez, valamint a mentális egészséghez. A korai okoseszköz használat megengedésével ebben a jogukban korlátozzuk őket. Ezért – a legmodernebb kutatások eredményeire támaszkodva – nem tanácsoljuk, hogy a gyermekeknek a szülők okoseszközt adjanak 14 éves kor előtt, a személyes képernyőhasználatát pedig csak korlátozottan, oktatási- vagy ismeretterjesztési céllal és ellenőrzötten szabad csak megengedni. 9. Szülőként, pedagógusként arra kell törekednünk, hogy a gyermekek számára az okoseszközök által okozott dopamin függőség helyett valós alternatívát nyújtsunk: érték- és érzelemgazdag, örömet okozó tevékenységek sorával a függőség visszaszorítható és megelőzhető, ezért azok szervezésével vagy a diákok önszerveződésével létrejövő ilyen tevékenységek támogatásával kell segítenünk a gyermekeket. 10. Kiemelten fontosnak tartjuk és elkötelezettek vagyunk abban, hogy a szülőket, pedagógusokat, az oktatás szereplőit a megfelelő képzésekkel, ismeretterjesztő, tájékoztató alkalmak tartásával megismertessük az okoseszközök-, a személyes képernyő-, a videojátékok-, a közösségi média- és egyes internetes tartalmak, mint pl. a pornográfia okozta nagyon súlyos, és esetenként visszafordíthatatlan káros hatásokkal. +1 Ez utóbbi keretében a Szent István Intézet a Váci Egyházmegyével, az Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatóságával együttműködésben digitális detox kampányt indít, melynek célja annak demonstrációja, hogy a személyes képernyő használatának megvonása milyen hatást gyakorol a résztvevő diákok idegrendszerére, érzelmi intelligenciájára, figyelem-koncentrációs készségére. A mérés ideje 2025. nagyböjtje lesz, annak eredményéről egy tanulmányban tájékoztatjuk majd az érdeklődő magánszemélyeket és szervezeteket. |
Vác, 2024. október 4. |
Marton Zsolt
váci megyéspüspök |
dr. Puskás Balázs
Váci Egyházmegye Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága főigazgatója |
dr. Benyusz Márta
Gyermekjogokért Egyesület elnöke |
dr. Máthé Zsuzsa
a Szent István Intézet igazgatója |
Hal Melinda
klinikai szakpszichológus |
Pöltl Ákos
családbiztonsági szakértő |
Dr. Gloviczki Zoltán
az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora |
Uzsalyné Dr. Pécsi Rita |
Horváth Szilárd
A Búzaszem Katolikus Általános Iskola igazgatója |
Iskolánkat a 8. z osztály, Kárpátiné Kapos Ildikó, Márkus-Kucsák Orsolya és Borus Eszter tanárnők képviselték.