Skip to main content

Október 4-én, pénteken egész napos konferenciát szervezett a Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) a Gyermekjogokért Egyesülettel karöltve, azzal a céllal, hogy az okoseszközök megfelelő használatában segítséget nyújtsanak az EKIF intézményeibe járó diákoknak, az ott dolgozó pedagógusoknak és a gyermekek szüleinek. A konferenciát, melyen Marton Zsolt váci megyéspüspök is részt vett, számos neves előadó, többek között Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő és Hal Melinda klinikai szakpszichológus gazdagította előadásával. A program kerekasztalbeszélgetéssel és egy 10+1 pontból álló, a gyermekek okoseszköz használatáról szóló kiáltvány megfogalmazásával zárult.

 

az Egyházmegye által készített cikk itt érhető el:

GyerekjogFeszt és Konferencia

a városi tudósítást ezen a linken olvashatják:

Váconline tudósítás

 

MANIFESZTUM
A gyermekek okoseszköz használatáról, annak káros hatásairól, a helyzet jobbításának szándékával
Alulírottak 2024. október 4-én közös gondolkodáson vettünk részt a Gyermekjogokért Egyesület és a váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) szervezésében tartott GyerekjogFeszt és Konferencia rendezvényen. A résztvevő püspök, az intézményfenntartó felelőse, a téma avatott szakemberei, az EKIF fenntartásában lévő oktatási intézmények vezetői, a diákönkormányzatok- és a szülői önkormányzatok tagjai egyetértettek az alábbi, 10 +1 pontban megfogalmazott kiáltványban, melyet gyermekeink védelme érdekében, az őket támogató szülők, pedagógusok és intézmények, szervezetek segítésének szándékával teszünkközzé.

 

 

1. A gyermekek túl korán, sok esetben már csecsemő korukban ki vannak téve a képernyő – okostelefon, tablet, számítógép, televízió – káros hatásainak. Szakemberek és pedagógusok felhívják a figyelmet, hogy a képernyőhasználat már egészen kis korban függőséget okozhat, és súlyosan károsíthatja a gyermek idegrendszerét, kompetenciáit és készségeit.

2. A képernyőfüggőség tünetei hasonlóak a többi, jól ismert függőség tüneteihez: a függő az eszközhasználat rabjává válik, melynek okaként a szakemberek a személyes képernyőhasználat által kiváltott kiemelkedően magas dopamin termelődést nevezik meg, amely a természetes módokon (párkapcsolat, sport, étkezés, közösségi élmény stb.) kiváltott dopamin mennyiségnek akár a többszöröse is lehet.

  3. Oktatási intézményeinkbe – óvodától középiskoláig – járó gyermekek között nagy számban megtalálhatóak olyanok, akik már függőség jeleit mutatják. Őket is, és azokat is védeni kell, akik még nem problémás felhasználók, hiszen gyermekként nem rendelkeznek azokkal a megküzdési készségekkel, amikkel mi, felnőttek esetleg igen.

   4. A gyermekek védelmében széles körű összefogásra van szükség az oktatás és gyermekvédelem szereplői, a szülők és a szakemberek között.

5. Elkötelezettek vagyunk a mellett, hogy ebben az összefogásban gyermekjogi megközelítést alkalmazzunk és a gyermekek jogait szem előtt tartva, a saját felelősségünket felvállalva tegyünk a gyermekek védelméért.

  6. Üdvözöljük az okoseszközök oktatási intézményekben történő használatának korlátozását célzó új jogszabályt, egyben kijelentjük, hogy a jogszabály önmagában nem tud célt érni: annak alkalmazása mellett az is szükséges a hatékony cselekvéshez, hogy a szülők tudatosan kezeljék saját okoseszközeiket, gyermekeiket pedig – együttműködve az oktatási intézménnyel – otthon is korlátozzák a személyes képernyő használatában.

   7. Szülőként, pedagógusként, szakemberként elköteleződünk amellett, hogy azokat a szabályokat, melyeket gyermekeink számára kívánatosnak tartunk, saját magunkra is vonatkoztatjuk: változás csak úgy érhető el, ha pozitív mintát adunk, ha példával járunk elöl a gyermekeink előtt a saját okoseszköz használatunk korlátozásával, egyidejűleg a gyermekeink számára osztatlan figyelmet biztosítunk, bizalmi légkört alakítunk ki.

8. Valljuk, hogy a gyermekeinknek joga van a teljes, boldog gyermekkorhoz, benne többek között a testi-, érzelmi-, lelki fejlődéshez, valamint a mentális egészséghez. A korai okoseszköz használat megengedésével ebben a jogukban korlátozzuk őket. Ezért – a legmodernebb kutatások eredményeire támaszkodva – nem tanácsoljuk, hogy a gyermekeknek a szülők okoseszközt adjanak 14 éves kor előtt, a személyes képernyőhasználatát pedig csak korlátozottan, oktatási- vagy ismeretterjesztési céllal és ellenőrzötten szabad csak megengedni.

9. Szülőként, pedagógusként arra kell törekednünk, hogy a gyermekek számára az okoseszközök által okozott dopamin függőség helyett valós alternatívát nyújtsunk: érték- és érzelemgazdag, örömet okozó tevékenységek sorával a függőség visszaszorítható és megelőzhető, ezért azok szervezésével vagy a diákok önszerveződésével létrejövő ilyen tevékenységek támogatásával kell segítenünk a gyermekeket.

10. Kiemelten fontosnak tartjuk és elkötelezettek vagyunk abban, hogy a szülőket, pedagógusokat, az oktatás szereplőit a megfelelő képzésekkel, ismeretterjesztő, tájékoztató alkalmak tartásával megismertessük az okoseszközök-, a személyes képernyő-, a videojátékok-, a közösségi média- és egyes internetes tartalmak, mint pl. a pornográfia okozta nagyon súlyos, és esetenként visszafordíthatatlan káros hatásokkal.

+1 Ez utóbbi keretében a Szent István Intézet a Váci Egyházmegyével, az Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatóságával együttműködésben digitális detox kampányt indít, melynek célja annak demonstrációja, hogy a személyes képernyő használatának megvonása milyen hatást gyakorol a résztvevő diákok idegrendszerére, érzelmi intelligenciájára, figyelem-koncentrációs készségére. A mérés ideje 2025. nagyböjtje lesz, annak eredményéről egy tanulmányban tájékoztatjuk majd az érdeklődő magánszemélyeket és szervezeteket.

 

Vác, 2024. október 4.
Marton Zsolt

váci megyéspüspök

dr. Puskás Balázs

Váci Egyházmegye

Egyházmegyei Katolikus

Iskolák Főhatósága

főigazgatója

dr. Benyusz Márta

Gyermekjogokért Egyesület

elnöke

dr. Máthé Zsuzsa

a Szent István Intézet

igazgatója

Hal Melinda

klinikai szakpszichológus

Pöltl Ákos

családbiztonsági szakértő

Dr. Gloviczki Zoltán

az Apor Vilmos Katolikus

Főiskola rektora

Uzsalyné Dr. Pécsi Rita 
Horváth Szilárd

A Búzaszem Katolikus

Általános Iskola igazgatója

Iskolánkat a 8. z osztály, Kárpátiné Kapos Ildikó, Márkus-Kucsák Orsolya és Borus Eszter tanárnők képviselték.