ÖKOiskolai összefoglaló

ÖKOiskola 2015-2019.

Iskolánk 2015-ben nyerte el az Ökoiskola címet. Az elmúlt három tanévben számos célkitűzést valósítottunk meg, a fenntarthatóság az iskola életében több területen is kiemelt szerepet kapott, mind pedagógiánkban, mind szervezési és életvezetési feladatainkban megnőtt a környezettudatosság jelentősége.

Iskolánk az elmúlt években kiemelt célul választotta Ferenc pápa „Laudato si’ „Áldott légy!” című” “zöld” enciklikájának a megismertetését és megélését.

Ennek jegyében több alkalommal is tartottunk belső továbbképzéstTeremtésvédelem” témában, de lehetőségünk volt a KPSZTI által szervezett továbbképzéseken és a Magosfa Alapítvány által szervezett továbbképzésen is részt vennünk.

A gyerekekben igyekszünk kialakítani a tudatos, környezetvédő magatartást. Egyre népszerűbb a kerékpár és a roller használata, mint közlekedési eszköz, ennek elősegítésére két kerékpártárolónk is üzemel.

Fontosnak tartjuk a hulladékcsökkentést, ezért iskolai rendezvényeinken is a többször használatos műanyag poharakat használjuk az eldobható helyett.

Az iskolánk lehetőségeihez mérten igyekszünk minél több zöld felületet kialakítani, a belső terekben és a külsőkben egyaránt. A közelgő iskolafelújítás miatt ez utóbbi jelenleg kissé háttérbe szorul, de terveink között szerepel egy nagyobb összefüggő zöld felület kialakítása az udvaron.

A tanév során elsősorban az életvitel, biológia órák és a Természettudományos szakkör adott teret a különböző feladatok elvégzésének. Ennek része az őszi a Liget és Dunapart takarítása, majd a húsvét előtti időszakban a Hétkápolna környékének rendbetétele, valamint az Egészségnap és a kirándulások. Az elmúlt időszakban a kirándulásokon, délutáni programokon is kiemelt szerepet kapott a fenntarthatóság és a környezettudatosság. Tanulóink több alkalommal voltak biciklitúrán vagy gyalogtúrán a környékbeli vagy épp a távolabbi településeken (Verőce, Komárom, Naszály hegy, Kosd, Pilis hegység, Börzsöny, Szendehely-Katalinpuszta, Tisza-tó környéke).

Idén is folytatódott az évek óta jól működő iskolagyümölcs program is.

A környezettudatos nevelés részeként a Diákönkormányzat által szervezett Arany Seprű Tisztasági Verseny és az Energia Kommandó is sikeresen működött.

Több alkalommal is részt vettünk a különböző regionális és egyéb versenyeken: környezetvédelmi verseny, hulladék-újrahasznosítási verseny, Föld napi verseny.

Széleskörű kapcsolataink segítségével több projektet is sikerült megvalósítanunk: A Magosfa Alapítvány a Tudatos Vásárlás programját és egy foglalkozás-sorozatot szervezett, melyen a gyerekeket megismertették a Hungarikumokkal és a helyi értékekkel. A gyerekek további, védendő helyi értékekre is felhívták a Tragor Ignác Múzeum figyelmét. Szakköri keretben és technika órán foglalkoztunk a témával, mely „Magyar találmányok egy zöldebb jövőért” címet viselte.

Ugyancsak sikeres volt az együttműködés az Idősek Otthona és iskolánk közös szervezésében működő, a Fiatalok és idősek együttes környezeti nevelésére irányuló programsorozatban. Az Ásványtani kiállítást, előadást hagyományosan, az esztergomi geológiai múzeum szakemberei tartották, műanyagkupakok gyűjtését szerveztük meg, amellyel egy beteg kisfiút támogatunk, több alkalommal látogattak olyan szakemberek óráinkra, akik előadásaikkal, interaktív foglalkozásaikkal a környezetvédelemmel, a különböző élőlényekkel, az ökofarmmal és a biogazdálkodással ismertették meg a gyerekeket. A Biblia növényei kiállítás és előadás megismertetése kapcsán ötvöztük a keresztény értékrend megerősítését és a környezeti nevelést. A Drogmentes Magyarországért Maraton Csapata tartott drog prevenciós előadást. A foglalkozást élvezték a gyerekek és a végén letették a „Drogmentes Kapitány” esküjét, melyről oklevelet kaptak.

A Biblia növényei

A természettudományos szakkör minden évben nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, az ember és a bioszféra kapcsolatára. Környezetvédelemhez kapcsolódó „Teremtés hetének”, világnapoknak, nemzetközi napoknak, emléknapoknak, jeles napoknak ismeretét folyamatosan sajátították el tanulóink a szakkörünkön.

Sikeresen működtettük idén is a szelektív hulladékgyűjtést és az elemgyűjtés, melyek a környezeti nevelés, a környezettudatos magatartás kialakításának fontos területei.

A természettudományos faliújságunkon, folyamatosan jelentek meg a környezeti neveléssel kapcsolatos tudnivalók is, informatika órákon rendszeresen készítettünk környezetvédelmi témájú dokumentumokat.

 

Terveink között szerepel az iskolakert, illetve a komposztáló kialakítása is. Az Iskolakert létrehozásához szeretnénk az Apor Vilmos Főiskola segítségét, valamint helyi vállalkozók segítségét is bevonni. Az Iskolakert a közelgő felújítás miatt a Főiskola területén valósulna meg, míg a mobil komposztáló az iskolánk udvarán kapna helyet.

Tovább szeretnénk népszerűsíteni a tömegközlekedéssel illetve a kerékpárral való közlekedést is, melynek elősegítésére fedett kerékpártárolót kialakítását tűztük ki célul.